După realitatea virtuală HTC Vive, lumea reală nu va mai fi la fel!

18 septembrie 2015

Cu câteva zile în urmă am testat casca de realitate virtuală, HTC Vive. După cum probabil mă știți, fiind fan HTC și membru HTC Elevate, ocazia de a testa device-ul de top dezvoltat de HTC în parteneriat cu Valve ar fi fost ceva de neratat.

Și pentru că era de neratat, am stat 3 ore să-mi vină rândul, dar a meritat. Am urmărit activitatea contrului @HTCvive și la hashtag-ul #HTCviveLive  pe Twitter și știam ce presupune tehnologia realității virtuale, însă nu m-am așteptat să o pot testa atât de curând la noi în țară, mai ales că pe site-ul oficial prezentarea din București nu era menționată la secțiunea „Upcoming events”.

Deși am aflat despre asta doar cu o zi înainte de eveniment, mi-am anulat toate planurile, am mers în Piața Universității și am așteptat să testez HTC Vive. Cât timp am așteptat la rând, am văzut fel de fel de reacții la demo-uri. Deși se apropia momentul în care eu urmam să îmi așez casca pe cap, totul devenea din ce în ce mai plin de suspans pentru că mă făcea să mă întreb de ce se sperie acei oameni, de ce râd, de ce se mișcă după anumite pattern-uri etc. Deși îi vedeam, nu-mi puteam imagina ce va urma, pentru că, da, experiența HTC Vive nu poate fi anticipată. Nu e comparabilă cu nimic, iar senzațiile pe care le trăiești sunt uimitoare. Când deja testam și am realizat că demo-urile se apropie de sfârșit, mi-am dorit pentru câteva secunde să folosesc controllerele pentru a mă teleporta în altă lume și să nu-mi mai ia nimeni casca niciodată!

Device-ul în sine este uimitor prin ceea ce poate să facă, prin sentimentele pe care ți le induce și prin experiențele de-a lungul cărora te poartă. Imaginează-ți că ești într-o cameră cu un perimetru destul de restrâns, îți pui pe cap o cască, iar în câteva secunde, totul în jurul tău se transformă. Te uiți în jurul tău și realizezi că ești pe fundul oceanului, înconjurat de bancuri de pești care trec pe lângă tine și se duc înainte cât nu poți cuprinde cu ochii.

Ești la prora unui vapor vechi, scufundat pe fundul oceanului. Te uiți în jurul tău, iar ca să descoperi locul în care te afli faci pași mici, să nu cumva să cazi peste bord. 🙂 Dintr-odată, la picioarele tale vezi o umbră făcută de ceva ce tocmai a trecut peste tine. Te uiți în sus și vezi o mulțime de pisici de mare traversând zona, aproape de luciul apei. Ești ghidat să te uiți un pic în spate, căci s-ar putea să te surprindă ceea ce vei vedea. O balenă albastră, în mărime naturală, se apropie de tine. În momentele acelea nu mai eram în Piața Universității. Eram într-un loc unde dacă făceam un pas în față cădeam peste bordul navei, iar dacă stăteam pe loc, balena mă lovea. Dar nu m-a lovit. S-a oprit în fața mea și s-a uitat la mine. Îi vedeam ochiul imens. Probabil era mai mare decât capul meu. A scos un sunet și-a plecat. Când a trecut pe lângă mine, m-a lăsat în jos, să nu mă atingă cu coada. E incredibil cât de real pare totul. Am asociat balena virtuală cu scheletul real al unei balene, expus în Muzeul de Istorie Naturală din Bruxelles. Era la fel de imens. Acum, parcă mi l-am imaginat viu. 🙂 E umitor să trăiești realitatea virtuală și să găsești referințe în viața reală, despre care n-ai fi crezut niciodată că le-ai putea vedea în fața ochilor.

Pentru a crea astfel de experiențe, HTC Vive are mai multe componente, vizuale și sonore. Componenta vizuală, casca propriu-zisă, este dotată cu câte un ecran (1200x1080px) în fața fiecărui ochi, care redă 90 de frame-uri pe secundă, acoperind toată raza vizuală, fără unghiuri moarte. Oriunde te-ai uita, vezi lucruri diferite, iar interacțiunea cu elementele pe care le realizezi poate fi realizată din diferite perspective, datorită giroscopului, accelerometrului și senzorilor care receptează semnalele laser, într-o zonă de aproximativ 4,5 x 4,5 metri. Mai multe detalii tehnice puteți găsi la Ștefan, care, de asemenea, a testat HTC Vive în același week-end ca și mine, dar l-a mai văzut și la MWC 2015.

Un alt demo plăcut a fost când, folosind controlerele, puteam umfla baloane și le puteam face să plutească, de parcă ar fi avut heliu. Cu un controler îmi alegeam culoarea, cu celălalt umflam balonul, iar cu amândouă îl ghidam să-și ia zborul.

Un al treilea demo a fost o vizită într-o lume magică, unde am întâlnit personaje de poveste, dar și păianjeni și broaște de care m-am speriat, făcând pași înapoi ca să nu mă prindă. 😀 Am întâlnit gazda locului în care tocmai mă teleportasem, un dragon prietenos și am început să descopăr niște portaluri luminoase care mă purtau dintr-o lume în alta. Scenele erau similare cu jocurile video, fapt ce m-a făcut să mă gândesc cât de tare ar fi să joci jocurile preferate în realitatea virtuală. La puțin timp după, am aflat că multe jocuri deja sunt pregătite pentru a fi implementate în realitatea virtuală, de exemplu, Counter Strike.

Am lăsat la urmă un demo care m-a captivat pur și simplu: light painting. Cu un controler puteai alege culoarea, iar cu celălalt puteai alege tipul de pensulă. Pentru început, am desenat ceva standard… un cap de șoarece. 😀 Apoi, când tipul care mă ghida mi-a spus că îl pot privi din orice perspectivă vreau, am început să mă învârt în jurul lui și am înțeles cât de tare e chestia asta. Imediat am schimbat pensula, mi-am ales zăpada, și am început să desenez zăpadă în jurul meu pe o porțiune destul de mare, apoi m-am plimbat printre fulgii de nea. Senzația pe care am avut-o în acel moment este de nedescris. Chiar și cel care mă ghida a remarcat că am anticipat ceea ce urma să se întâmple și am făcut totul din instinct, pentru că atunci când înveți ce fac controllerele, realizezi că ele sunt mâinile arhitectului care îți desenează lumea!

HTC Vive m-a fascinat pur și simplu. Când spun că senzația dată de Vive este uimitoare, nu e vorba de subiectivism, ci de faptul că inovația asta o să îmi dea posibilitatea să am lumea mea. Da, după ce testezi HTC Vive, lumea ta reală nu va mai fi la fel.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.